zaterdag 24 augustus 2019

'Ik kweekte mijn geheugen terug.'


Ex IC-patient, Martin, vertelt over zijn zeer indrukwekkende ervaring met de kracht van muziek op het brein! Wat ongelooflijk mooi wat het maken van muziek hem heeft opgeleverd, na zijn kritieke IC-opname. Dit toont nog maar eens aan dat muziek een stimulerend, en daarmee helend, effect kan hebben op het brein!

" Korte termijn geheugen.

Het is oktober 2002.
Wat zit daarin? Miska is met mijn vrouw Rita op zolder en wijst naar mijn gitaarkoffer. De gitaar van opa, zegt Rita. Ik heb hem in 1994 gekocht van mijn gitaarleraar. Na 6 jaar stopte ik door tijdgebrek. Mijn gitaar verdween in de koffer en later naar zolder. 'Zien' vraagt Miska, ze is 2 jaar. 
Een jaar daarvoor op 30 augustus was ik in blinde paniek met een legionella besmetting binnengebracht op de IC van het Weezenlanden ziekenhuis in Zwolle. Mijn longen zaten vol bacteriën en de afvalstoffen daarvan vergiftigde mijn bloed. De koorts was extreem hoog, ik had ernstige severe sepsis en nog een longcapaciteit van slechts 25%. Mijn lichaam zat onder de blauwe en zwarte vlekken, mijn inwendige organen stonden op het punt van afsterven en ik was in coma gebracht. Omdat er toch niets te redden viel gebruikten ze me als proefkonijn voor een experimenteel middel tegen sepsis. Elke dag hoort mijn gezin in gesprekken met de artsen hoe de staat is. In de tweede week laten ze me langzaam en gefaseerd bijkomen. 
Ik hoor nieuws. Aanslag, twin towers en “vraag” een verpleger de radio uit te zetten. Ik kan alleen met mijn ogen wenken. Door de "tube-beademing" is praten niet mogelijk. Door coördinatieproblemen kan ik ook niet schrijven. Communicatie is onmogelijk. Ik leef fysiek in mezelf, ik in een lichaam. Ik lig op een elektrisch bed die automatisch opgeblazen wordt en leegloopt, armen gestrekt langs mijn lichaam de polsen omhoog. In mijn rechterpols zit een kraantje. Hieruit tappen ze tweemaal daags buisjes bloed. Elke ochtend lichten ze me op om een koude harde plaat onder mijn rug te leggen voor longfoto’s. Overal zitten slangen in en aan. Geeft een metertje te weinig zuurstof aan in het bloed dan gaat een kraantje verder open. Bij te weinig vocht draaien ze aan een andere. Bij te veel draaien ze hem ietsje dicht. 
Ik hoor de artsen praten dat ze rekening houden met onherstelbaar hersenletsel door de langdurige narcose en de vele chemicaliën. Een jaar later bleek inderdaad dat veel hersencellen verloren waren gegaan. Mijn korte termijn geheugen is rampzalig. Ik voel gedachten of dingen die ik moet onthouden langzaam wegvlieden. En even later voel ik dat er iets was maar ik weet niet meer wat.

Miska en Rita komen de huiskamer binnen met mijn oude gitaar. Miska zegt 'Opa spelen!'. Gelukkig vond ze het al mooi dat er überhaupt geluid uit kwam, want veel meer lukte me niet. Vanaf dat moment hield ik mijn gitaar in de buurt en probeerde af en toe wat. Het was voldoende om wat akkoorden te kunnen spelen, iets Braziliaans of beetje Jazz. Maar tot mijn grote frustratie lukte het niet te onthouden wat en hoe ik speelde. 
Ik vond op internet muziekstukken soms met akkoorden erbij meestal alleen met de benaming dus A, Em of B7. Ik kopieerde de nummers naar “word” en luisterde naar het origineel terwijl ik akkoorden uitprobeerde. De volgende dag moest ik opnieuw beginnen, was ik alles weer kwijt. Wat zegt C of G of D7 als je niet weet waar het voor staat? Ik probeerde bij de uitgeprinte tekst figuurtjes te tekenen van 6 snaren gekruist door 5 fretten (de metalen stripjes op de hals). Hierdoor kon ik zien waar ik mijn vingers moest zetten. Vervolgens besloot ik ze in Paint te tekenen. Zo ontstond een bestand van mijn akkoorden op naam en op positie en kon ik ze steeds opnieuw gebruiken. 6 snaren gekruist door fretten met hierop in zwarte punten de vingerzetting, de positie op de hals en de naam erboven (Google maar naar chords). Dankzij de figuurtjes wist ik hoe en op welk moment ik wat moest spelen. 
Al snel merkte ik voortgang in mijn spel. Door de steeds moeilijkere nummers die ik koos moest ik bij elke keer akkoorden bijtekenen. Na ongeveer een jaar tekenen, zien, spelen en luisteren merkte ik eigenlijk ook nog iets anders, mijn geheugen werd steeds beter. De “bijwerking” bleek te zijn, dat andere “loze” hersencellen werden aangezet de functie van mijn korte termijn geheugen over te nemen. Ik kweekte feitelijk mijn eigen geheugen terug. Dankzij de aansporing van Miska kreeg ik mijn geheugen terug, heb een bestand van 600 akkoorden en speel puur voor eigen genoegen met plezier veel mooie nummers.
Op 11 september 2019 wordt ik in mijn tweede leven 18 jaar en Miska 19 in het haar eerste."


Martin van Heyningen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten